Beesten bingo

24 februari 2018 - Galapagos Islands, Ecuador

Via Santa Cruz komen we aan op Isabella. Na een kort bezoek aan ons hostel stappen we in de kano. We paddelen langs blauw voetige vogels en warmbloedige pinguïns. Als ik moet kiezen tussen de zuidpool of de Galapagos zou ik het ook wel weten. Verstandige pinguïns. Hierna snorkelen we tussen een haai, een rog en een reusachtige schildpad. Na dit alles ben ik er aan toe om even op een bankje bij te komen. Helaas voor mij zijn de plaatselijke bewoners iets eerder bij de bankjes. Opstaan voor de gasten is duidelijk teveel gevraagd voor de zeeleeuwen die op de bank liggen. Vrij asociaal als je bedenkt dat een zeeleeuw een hele bank inneemt. Dit betekent dat we nog maar wat rondlopen in het kleine stadje op zoek naar een plek waar we kunnen zitten.

De volgende dag maken we een boottocht door een doolhof van gestold lava. Af en toe zwemt er een schildpad voorbij in het kraakheldere water. Een mooie plek om te snorkelen. Ik wil mijn flippers al aantrekken als de gids mij tegenhoudt. Hij weet nog een betere plek. Na tien minuten varen komen we wederom bij gestold lava. In de grotten liggen haaien te slapen. De gids legt uit dat we de flippers bij deze plekken nauwelijks mogen gebruiken. Niemand houdt er van om in zijn slaap gestoord te worden en hij wil geen ruzie met een haaienfamilie. Een paar minuten later komen we bij een plek waar de schildpadden ons om de oren zwemmen. Diann kan niet meer uitwijken als het logge beest half tegen haar aanzwemt. Het is duidelijk dat ook hier de bejaarden gevaarlijk zijn in het verkeer. Gelukkig komen beide er zonder kleerscheuren vanaf. De beesten zijn even groot als dat ik ben. Als je nagaat dat ze ook nog een gigantisch schild meedragen is het knap dat ze überhaupt nog vooruit komen. Als laatste kijken we naar een slapend zeepaardje. Ook hier rustig met de flippers. Ruzie met een zeepaardje kan ik nog wel hebben, maar geen ruzie is altijd beter.

Na alle waterpret is het tijd voor een tochtje op het land. We bezoeken een landschildpadden centrum. Ze zijn met uitsterven bedreigd en als je survival of the fittest in acht neemt begrijp je heel goed waarom. Deze jongens en meisjes zijn niet vooruit te branden. Te lui om ook maar aan de simpelste vorm van looptraining te beginnen. En hierdoor dus te sloom om voor wie of wat weg te lopen, laat staan te rennen. Van de nieuwe schildpadjes houdt niemand het vol als hij geboren wordt in het wild. Voornamelijk trouwens door de mens geïntroduceerde diersoorten die van nature niet voorkomen op het eiland. Vandaar dat ze nu proberen om hun fout recht te zetten door middel van een opvoedcentrum. In het centrum hebben de schildpadden wel een vrij grote overlevingskans. Als ze alle klassen hebben gehaald worden ze uitgezet in het wild. Op de fiets merk ik dat ze goed opgelet hebben tijdens de cursus zelfbescherming. Terwijl wij op de fiets naderen trekt de schildpad alles in wat hij heeft. Vanuit zijn schild kijkt hij of hij de vreemde vogels kan vertrouwen en gaat hierna zijn weg weer rustig verder. We fietsen nog langs flamingo’s en hierna is onze dieren bingo compleet. Voor vertrek zijn de bankjes weer bezet, maar dit geeft ons de gelegenheid om in het water wat te spelen met de actievere zeehondjes.

Survival of the fittest, aanpassen of uitsterven. Strenge regels die misschien leiden tot verscheidenheid, maar ook tot het verdwijnen van schitterende diersoorten. Ik ben blij dat we er hier toch ook nog een aantal hebben weten te redden. Soms moet de natuur misschien wat geholpen worden, zeker aangezien wij mensen meestal degene zijn die hem in eerste instantie om zeep hielpen.

0B2D016C-34BC-4A95-B645-09787C5AE34B08015646-1CEB-4DEA-A276-421575C2C465E947440B-EDB4-4B8B-9F52-C23F82FA892AFC220877-F534-4953-AA17-D0D193A63D005F94A50D-6427-43BB-8BCA-61CFC2A24D756D701AD6-3F4D-4ABB-933D-4BD43EACB2409C24AB35-67E1-4B0A-8108-79032504BDC569E5CB5A-CA4C-4CF6-89A3-DA64F3DB3513

1. Mannie Van der Veen:
    4 maart 2018
    Wat weer een mooi verhaal met nog mooiere foto's 😊
  2. Truus Vlietstra:
    4 maart 2018
    Prachtig weer!!! Liefs en groeten!!