Oost, West, thuis best

26 maart 2018 - Halong Bay, Vietnam

De architect die halong bay heeft ontworpen is dezelfde als in Phong Nha. En hij was wederom in een speelse bui. Steenpartijen zover het oog rijkt. Ditmaal niet in rijstvelden, maar omringd door blauwgroen water. Rotsen steken uit het water alsware het een slecht gebit. Puntig en hier en daar wat afgebrokkeld. De zeeadem komt me tegemoet terwijl ik met een pool praat die al vier jaar in Nederland woont. Hij vertelt hoe hij zo geniet van het vissen in Nederland. En het vlees, het beste vlees ter wereld. Ik loop verder het dek op. Het schip heeft iets weg van een drijvende bruine kroeg. Even later groet iemand mij. Het is een Nederlander die in zijn kinderjaren naar Australië is verhuisd. In vloeiend Nederlands vertelt hij dat hij graag volkszanger was geworden, net als Dreetje Hazes. Zingen in een echte kroeg leek hem fantastisch. In Australië heb je dat niet, staan er alleen maar beeldschermen. Goede muziek en goed vlees, het zijn niet de dingen die ik als eerste associeer met Nederland. Kan het zijn dat ik Nederland toch niet zo goed ken als ik dacht? Ik kijk naar Diann en die heeft dezelfde blik. We gaan terug.

Het begon een paar weken eerder al. Ons buikje begon langzamerhand vol te raken. In de wereld zijn nog zoveel lekkernijen. Echter hoef je alles niet in een keer op te eten. Bovendien hebben we al zoveel moois gezien. Van de canyons in de vs naar de toppen van de Andes. Van woestijnen in Colombia naar de onderwaterwereld op de Galapagos. De tempels van de maya’s naar die van de khmer. Van de bodem van een rivier naar het asfalt van de weg. Zoveel dingen meegemaakt en gezien en zoveel aardige mensen ontmoet. We hebben dit enorm kunnen waarderen. Echter merken we dat we thuis ook erg kunnen waarderen. Nederland een stuk kouder dan hier, maar dankzij familie en vrienden misschien wel een heel stuk warmer. Het mooie aan lange reizen is dat je zo fijn thuis kan komen.

We zijn zeer verheugd dat zoveel mensen ons volgden en hebben erg genoten van al jullie reacties. Hopelijk tot snel, misschien wel in een bruine kroeg met een portie bitterballen voor ons en Dreetje Hazes op de achtergrond.

6E206E23-0609-4D1B-8C16-A8FACEBD1BA9F5B4240D-42E4-4BCB-9831-93640D02B5C2AED5BE11-4D53-4A97-8A4F-84588F58B891BE3DFE48-CD34-4A3B-AC6D-29B42D4FF8F60A2B8735-6953-4713-B9C0-5DCF23F602A7A2D9B942-1EEF-48A6-8AF4-9C0F4A29FBA5